Bon article del diari El Pais sobre els grans avenços respecte al càncer de mama. La genòmica ajuda als oncòlegs a determinar si és necessari o no aplicar quimioteràpia. Es una prova que ja s'està començant a realitzar i a protocolaritzar en molts centres. És una gran notícia.
dilluns, 6 d’agost del 2012
dilluns, 2 de juliol del 2012
Quin futur té el farmacèutic en aquest entorn?
El passat 23 de juny es va posar en marxa la taxa d’un euro per recepta a
Catalunya ordenat per la Generalitat i aquest passat diumenge, 1 de juliol ha
començat el nou copagament a tot l’Estat Espanyol ordenat pel Govern Central.
Han estat mesures d’urgència que han generat una situació de descontrol a les
farmàcies catalanes per la conjunció d’aquesta doble mesura.
Hi ha hagut una desinformació molt gran tant de cara a la població en
general com de cara als farmacèutics. No ha hagut cap comunicat oficial per
part dels governs per comunicar i clarificar els dubtes a la població. S’ha
passat aquesta responsabilitat al farmacèutic comunitari, que apart d’haver de
comunicar a la població la realitat de la mesura, s’ha trobat amb molts
problemes informàtics i estructurals que han afectat de forma notable al servei
de dispensació del medicament. Un servei que és un dret pel ciutadà i que s’ha
de realitzar amb les màximes garanties i qualitat.
Mesures d’aquestes magnituds haurien d’haver estat comunicades de forma
clara tant per part del Govern de la Generalitat com pel Govern l’Estat
Espanyol, fent-se responsable cadascun d’ells de la situació generada i
explicant de forma entenedora els canvis i la seva finalitat. Abans d’implantar
aquesta mesura caldria haver assegurat que en el moment d’aplicar-la hagués
estat tot preparat per a poder-la realitzar amb èxit.
A
Catalunya el nou copagament de l’Estat Espanyol no estarà en ple funcionament
fins a l’agost. A partir d’aquest moment sembla ser que el pacient que vingui a
buscar la medicació a les farmàcies catalanes rebrà la factura corresponent a
tota la medicació que hagi recollit a partir de l’1 de juliol. No és una mesura
encertada de cara al ciutadà, ni tampoc pel farmacèutic. Si el sistema no estava
preparat per a poder ser aplicat, el més assenyat hauria estat que s'ajornés. Sí que comencem bé!
Pel que fa a la taxa catalana d’un euro per recepta, queda constatat que el
farmacèutic, a partir d’ara realitzarà una activitat recaptatòria, que no té a
veure amb la formació que ha rebut, ni amb el seu perfil professional. El farmacèutic
és un professional sanitari amb titulació superior, llicenciat o, ara, graduat
amb 5 anys de carrera a la seva esquena. Evidentment, el farmacèutic, qui té la custòdia dels medicaments, requereix que assumeixi
tasques de gestió relacionades amb aquesta finalitat, però mai fins ara havia
realitzat una tasca recaptatòria d’impostos i això representa un canvi molt
gran en el propi concepte de la definició de “farmacèutic”. No sé
fins a quin punt, un canvi d’aquesta magnitud es pot fer tal i com s’ha fet. No
hi tenim res a dir els farmacèutics?
En un moment en què la figura del farmacèutic està fent esforços per a
tenir un perfil més clínic i més compromès amb la prevenció i promoció de la
salut, tant des d’Europa com a nivell mundial, aquí estem fent passos enrere.
El farmacèutic té la capacitat, la formació i el deure de realitzar aquestes
tasques més compromeses amb la salut de les persones i que assegurin un correcte ús dels medicaments, però necessita un entorn
que li sigui favorable per a fer-ho. Mai hem gaudit d'aquest entorn i ara encara es complica més.
Ara parlo per mi, però estic segura que molts joves farmacèutics pensen com
jo, en què no ens agrada un entorn que constantment ens posa traves per a fer
la tasca que el farmacèutic ha de realitzar, volem una estructura organitzada i
homogènia que ens permeti dur-ho a terme. En el farmacèutic hi tenim una figura
potencial que pot ajudar a fer el sistema més sostenible si se li dóna la
capacitat i la confiança per a dur-ho a terme. A més, ara el farmacèutic molts cops ha
de realitzar la seva tasca fora de la legalitat, perquè el sistema no està prou
ben organitzat. Perquè no organitzem l’entorn del farmacèutic en comptes de
desmuntar-lo?
No sé quina imatge volem donar a les noves generacions de farmacèutics que
som el futur de la professió i que volem que continuï viva i sigui un exemple
de bona pràctica i un model de confiança per a tots.
Etiquetes de comentaris:
copagament,
copago,
desinformació,
farmacèutic,
farmaceutico,
farmàcia catalana,
professional sanitari,
taxa d’un euro per recepta
diumenge, 3 de juny del 2012
L'atenció farmacèutica a les farmàcies catalanes, una innovació clínica.
Boi Ruiz: "El fòrum MIHealth converteix Barcelona en el centre de referència internacional en matèria sanitària"
La cartera de serveis de la farmàcia catalana és considerada com un exemple d'innovació clínica al fòrum internacional MIHealth.
Trobem farmàcies que realitzen
programes de cribratge de la població, com el programa per a la detecció precoç
del càncer de còlon o de la infecció per VIH.
Es fa també seguiment de pacients
crònics i polimedicats, programes de prevenció de riscos com el Programa
d'Intercanvi de Xeringues o de Manteniment amb Metadona, programes de cessació
tabàquica. Es participa en estudis per a la detecció precoç de la Malaltia
Pulmonar Obstructiva Crònica (EPOC), una malaltia molt lligada a l'hàbit de
fumar. I es fa educació sanitària.
Malgrat tots aquests esforços i
reconeixements, la situació econòmica actual, on les "retallades"
estan presents en tots els àmbits, i també en el de la sanitat. I les noves
taxes als medicaments que es començaran a aplicar en breu (un euro per
recepta), l'increment del copagament, el retard de pagament del Govern que
asfixia moltes farmàcies... fa que ara mateix prevalguin més els esforços de
subsistència que no pas els d'innovació clínica.
Tot i així, el que sí que sembla que ha demostrat
el fet d'arribar a aquesta situació, és que cal realitzar un canvi per a què el
model de sanitat pública sigui sostenible, i en aquest punt, el farmacèutic pot
ser decisiu. Per exemple, si es donessin les eines i el consentiment el farmacèutic podria detectar alguns problemes de salut i tractar-los, tal i com passa en altres països, com el Regne Unit, on els farmacèutics segueixen uns protocols per a dur-ho a terme. D'aquesta manera es podria ajudar a descongestionar l'Atenció Primària.
Etiquetes de comentaris:
Atenció farmacèutica,
cartera de serveis,
innovació clínica,
MIHealth,
sanitat pública
dimecres, 9 de maig del 2012
Negoci vs salut. On està la frontera?
Heu llegit la notícia "La Dukan se indigesta" publicada avui 9/5/12 al País?
He pensat que valia la pena divulgar-la, ja que la dieta Dukan és una dieta de fàcil accés i que moltes persones estan seguint pel seu compte i sense cap control mèdic. De la mateixa manera que aquesta dieta té tant ressò, també és convenient advertir dels possibles riscos que pot tenir i que molta gent no n'és conscient per manca d'informació o perquè sempre tendim a pensar que "mai tant..."
Com tots sabem, però que malgrat que ho sabem, sembla que no ens ho arribem a creure del tot o potser és que ens fa mandra, les veritables claus per aprimar-se són fer exercici i seguir una dieta equilibrada.
Em refereixo a fer exercici de veritat, és a dir, passar a l'acció i incorporar-ho en el nostre dia a dia. Per exemple, anar caminant amb rapidesa o en bicicleta a la feina o en la mesura que es pugui. Com més exercici puguem fer amb una certa intensitat, millor.
Cal tenir en comte també l'alimentació. A part de menjar el més equilibrat i variat que es pugui, també és important la mida del plat. No ens adonem, però a vegades la mida sí que importa!
Es tracta de mantenir un equilibri entre el que menges i l'exercici que fas. I el pes és el que t'informa del que et cal fer.
Tot seguit, he deixat uns quants fragments de la notícia per si no teniu temps de llegir-la tota:
[Cuenta sonriente que sus seguidores, los dukanianos, le llaman Dudu. “Me ven un poco como a un padre”, asegura encogiéndose de hombros".]
[El modelo Dukan propone que las proteínas, en las fases iniciales, sean el 75% de las calorías ingeridas. “Normalmente son el 15% de las calorías que se toman al día, se acepta que sean hasta el 35% para llevar una alimentación saludable. El método Dukan lo supera con creces”, analiza Susana Monereo, jefa de la Unidad de Endocrinología y Nutrición del Hospital de Getafe. “Es una dieta hiperproteica pura con una carencia bestial de otro tipo de nutrientes: vitaminas, minerales, fibra, hidratos de carbono”, explica. Monereo destaca que aunque el sistema de Pierre Dukan promulga que las proteínas provengan del pescado y otros alimentos, la práctica clínica le ha demostrado que la mayoría de dukanianos se limita a la carne. “Y eso tiene una cantidad de grasas saturadas enormes y provoca falta de calcio, algo que a la larga puede causar osteoporosis. Amén de los problemas renales”, añade.]
[Como aquel primer dukaniano carnívoro, la mayoría de personas que ha seguido la dieta del médico francés ha perdido peso (bastante, de hecho) en las fases iniciales. El efecto saciante de las proteínas, además, les reduce el apetito —aunque algunos sueñan, literalmente con unas simples acelgas rehogadas o una manzana—, pero a la larga es prácticamente inasumible. Tanto física como mentalmente. “En la consulta vemos que cuando la motivación de la dieta decae, la restricción de carbohidratos provoca a los pacientes trastornos de ansiedad enormes por comer alimentos ricos en hidratos, que acaban con atracones. Así, el precio que se paga es muy alto, se recupera el peso perdido y esa ansiedad ya no se quita”, alerta Monereo.]
[Susana Moreneo cree que “Dukan utiliza como base la perversión de la propia sociedad por la inmediatez”. “Todo lo queremos ya y sin ningún esfuerzo”, subraya. “Y eso es imposible”. “Explota además los modelos de eterna juventud y delgadez. Sorprende la cantidad de gente formada que hace esta dieta: políticos, artistas, intelectuales”, abunda. Efectivamente, muchos rostros conocidos son o han sido dukanianos. Por ejemplo, François Hollande, el nuevo presidente francés.]
[“Cuando empiecen a pasar los años y comiencen a llegar personas a nuestras consultas con problemas cardiovasculares, de osteoporosis, de gota… Probablemente, no se acuerden de que hicieron unos meses, un año la dieta Dukan; pero las semillas, la herencia que les ha dejado está ahí”, observa Monereo.
He pensat que valia la pena divulgar-la, ja que la dieta Dukan és una dieta de fàcil accés i que moltes persones estan seguint pel seu compte i sense cap control mèdic. De la mateixa manera que aquesta dieta té tant ressò, també és convenient advertir dels possibles riscos que pot tenir i que molta gent no n'és conscient per manca d'informació o perquè sempre tendim a pensar que "mai tant..."
Com tots sabem, però que malgrat que ho sabem, sembla que no ens ho arribem a creure del tot o potser és que ens fa mandra, les veritables claus per aprimar-se són fer exercici i seguir una dieta equilibrada.
Em refereixo a fer exercici de veritat, és a dir, passar a l'acció i incorporar-ho en el nostre dia a dia. Per exemple, anar caminant amb rapidesa o en bicicleta a la feina o en la mesura que es pugui. Com més exercici puguem fer amb una certa intensitat, millor.
Cal tenir en comte també l'alimentació. A part de menjar el més equilibrat i variat que es pugui, també és important la mida del plat. No ens adonem, però a vegades la mida sí que importa!
Es tracta de mantenir un equilibri entre el que menges i l'exercici que fas. I el pes és el que t'informa del que et cal fer.
Tot seguit, he deixat uns quants fragments de la notícia per si no teniu temps de llegir-la tota:
[Cuenta sonriente que sus seguidores, los dukanianos, le llaman Dudu. “Me ven un poco como a un padre”, asegura encogiéndose de hombros".]
[El modelo Dukan propone que las proteínas, en las fases iniciales, sean el 75% de las calorías ingeridas. “Normalmente son el 15% de las calorías que se toman al día, se acepta que sean hasta el 35% para llevar una alimentación saludable. El método Dukan lo supera con creces”, analiza Susana Monereo, jefa de la Unidad de Endocrinología y Nutrición del Hospital de Getafe. “Es una dieta hiperproteica pura con una carencia bestial de otro tipo de nutrientes: vitaminas, minerales, fibra, hidratos de carbono”, explica. Monereo destaca que aunque el sistema de Pierre Dukan promulga que las proteínas provengan del pescado y otros alimentos, la práctica clínica le ha demostrado que la mayoría de dukanianos se limita a la carne. “Y eso tiene una cantidad de grasas saturadas enormes y provoca falta de calcio, algo que a la larga puede causar osteoporosis. Amén de los problemas renales”, añade.]
[Como aquel primer dukaniano carnívoro, la mayoría de personas que ha seguido la dieta del médico francés ha perdido peso (bastante, de hecho) en las fases iniciales. El efecto saciante de las proteínas, además, les reduce el apetito —aunque algunos sueñan, literalmente con unas simples acelgas rehogadas o una manzana—, pero a la larga es prácticamente inasumible. Tanto física como mentalmente. “En la consulta vemos que cuando la motivación de la dieta decae, la restricción de carbohidratos provoca a los pacientes trastornos de ansiedad enormes por comer alimentos ricos en hidratos, que acaban con atracones. Así, el precio que se paga es muy alto, se recupera el peso perdido y esa ansiedad ya no se quita”, alerta Monereo.]
[Susana Moreneo cree que “Dukan utiliza como base la perversión de la propia sociedad por la inmediatez”. “Todo lo queremos ya y sin ningún esfuerzo”, subraya. “Y eso es imposible”. “Explota además los modelos de eterna juventud y delgadez. Sorprende la cantidad de gente formada que hace esta dieta: políticos, artistas, intelectuales”, abunda. Efectivamente, muchos rostros conocidos son o han sido dukanianos. Por ejemplo, François Hollande, el nuevo presidente francés.]
[“Cuando empiecen a pasar los años y comiencen a llegar personas a nuestras consultas con problemas cardiovasculares, de osteoporosis, de gota… Probablemente, no se acuerden de que hicieron unos meses, un año la dieta Dukan; pero las semillas, la herencia que les ha dejado está ahí”, observa Monereo.
dilluns, 2 de gener del 2012
Bons propòsits pel 2012!
Per a tots els que tingueu ganes de deixar de fumar o ho tingueu en ment, aquest vídeo del programa Salut:
Us deixo també un enllaç del Programa de Cessació Tabàquica del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i de les farmàcies on ho fan.
Bon Any 2012!
Us deixo també un enllaç del Programa de Cessació Tabàquica del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i de les farmàcies on ho fan.
Bon Any 2012!
Etiquetes de comentaris:
deshabituació,
fumar,
tabac,
tabaco
diumenge, 9 d’octubre del 2011
La necessitat d'un canvi en el model de farmàcia actual
El sector farmacèutic, un sector que al principi de la crisi semblava intocable, ara per ara sembla que ja no ho és tant. Les farmàcies han d'innovar.
A la presentació del Màster Oficial en Farmàcia Assistencial i Atenció Farmacèutica de la UB vam poder gaudir amb una xerrada que va fer el Dr. Manuel Machuca. Ens va remarcar la importància de tenir present que el que es ven a les farmàcies no són medicaments, sinó salut en forma de medicaments.
L'atenció farmacèutica (AF) és clau en aquest procés. És importantíssim per a la sostenibilitat del sistema de salut i per a la millora de la salut de les persones que els medicaments que pren el pacient siguin eficaços i segurs per a ell. Cada cop hi ha més persones polimedicades, i per tant, amb més medicaments que interaccionen entre ells. Realment hi ha tot un món d'oportunitats en aquesta línia. Per a poder-ho fer es necessita una estructura que recolzi el treball del farmacèutic i moltes ganes per part del farmacèutics. Ganes d'aprendre i ganes de treballar en aquesta direcció.
Per últim vull deixar un fragment extret d'un resum d'una ponència que va realitzar el Dr. Manuel Machuca al 2009:
Un futuro sin AF para el farmacéutico, hará de la farmacia comunitaria un establecimiento más comercial que sanitario, y con menos responsabilidad asistencial. La sociedad no necesitará profesionales del nivel de formación actual, tanto por la automatización de muchos procesos, como por la creciente seguridad de la cadena del medicamento.
El acceso a los medicamentos seguirá siendo necesario y la evolución pasará entonces por mejorar el perfil gestor de los dueños de las farmacias y avanzar hacia otro sistema diferente al actual, más acorde con las nuevas tecnologías.
Un futuro sin AF para el farmacéutico devaluará los estudios de Farmacia y de sus académicos, y volverá a ser un oficio como lo fue antes del siglo XIX.
Pero en el futuro sí que habrá AF, aunque quien la ejerza lo llame de forma diferente, porque la complejidad y necesidad de tratamientos farmacológicos que nos ha impuesto el aumento de la esperanza de vida, harán que el profesional que la ejerza sea fundamental, mientras los medicamentos sigan siendo la herramienta más utilizada para dar salud.
El acceso a los medicamentos seguirá siendo necesario y la evolución pasará entonces por mejorar el perfil gestor de los dueños de las farmacias y avanzar hacia otro sistema diferente al actual, más acorde con las nuevas tecnologías.
Un futuro sin AF para el farmacéutico devaluará los estudios de Farmacia y de sus académicos, y volverá a ser un oficio como lo fue antes del siglo XIX.
Pero en el futuro sí que habrá AF, aunque quien la ejerza lo llame de forma diferente, porque la complejidad y necesidad de tratamientos farmacológicos que nos ha impuesto el aumento de la esperanza de vida, harán que el profesional que la ejerza sea fundamental, mientras los medicamentos sigan siendo la herramienta más utilizada para dar salud.
dimarts, 21 de juny del 2011
Detecció precoç del VIH (SIDA) a les farmàcies de Catalunya
La farmàcia és un lloc molt proper al ciutadà i que pot tenir un paper decisiu per a la lluita contra el virus de la immunodeficiència humana (VIH).
Ja està en marxa una prova pilot per a la detecció precoç del VIH. Va iniciar-se a les farmàcies de Catalunya i del País Basc.
La detecció precoç del virus és importantíssima per diversos motius. Primerament, perquè quan la malaltia ja està molt avançada el pronòstic és més dolent i disminueix notablement l'esperança de vida i el tractament crònic possible és més agressiu i més car. I en segon lloc, pel perill que representa el desconeixement de la infecció i per tant pel risc d'infectar a altres persones.
La prova és molt senzilla, còmoda, ràpida, gratuïta (o pràcticament gratuïta) i confidencial. Es recull una mostra de sang fent una petita punxada al dit i el resultat es dóna al moment. El total de temps que pot trigar a realitzar-se la prova, són 20 minuts.
Podeu trobar tota l'explicació del funcionament de la prova, aquí, i les farmàcies on es pot realitzar la prova.
El farmacèutic que la realitza cal que estigui format per fer-la, que hi dediqui un temps a l'explicació prèvia de la prova i que tingui habilitats de comunicació amb el pacient per facilitar la comprensió el respecte i la confiança.
La realització d'aquesta prova a les farmàcies pot facilitar l'accés al ciutadà a conèixer el seu estat, a conèixer millor la malaltia, a saber com prevenir-la i evitar infectar altres persones. Tot plegat, pot contribuir als esforços que la societat fa per a lluitar contra la SIDA.
Preguntes/dubtes més freqüents:
Etiquetes de comentaris:
detecció,
farmàcia,
prova pilot,
SIDA,
VIH
Subscriure's a:
Missatges (Atom)

